Μειώνοντας τις εξόδους και βάζοντας φρένο στις αγορές ρούχων και ηλεκτρονικών προσπαθούν οι νέοι να αντιμετωπίσουν την κρίση
«Έχω μειώσει κατά πολύ τις εξόδους και τα έξοδά μου. Παλαιότερα βγαίναμε
τέσσερις φορές την εβδομάδα, τώρα αγοράζουμε κρασί και μαζευόμαστε
όλοι μαζί σπίτι. Τα μεγάλα κλαμπ, που για να μπεις πλήρωνες 15
ευρώ στην είσοδο, όχι μόνο τα έχω περιορίσει, τα έχω κόψει εντελώς».
O Θανάσης Φακίνος είναι ιδιωτικός υπάλληλος και όπως...
...χαρακτηριστικά
αναφέρει, η οικονομική κρίση τον έχει επηρεάσει, αφού για να
ανταποκριθεί στις παρούσες συνθήκες χρειάστηκε να κάνει συγκεκριμένες
περικοπές σε ό,τι αφορά τη διασκέδαση και τον τρόπο ζωής του. Σύμφωνα με
τον 23χρονο, οι εναλλακτικές λύσεις τον καιρό της κρίσης είναι DVD και
συγκεντρώσεις σε σπίτια. Σε νυχτερινά μαγαζιά θα πάει πλέον «μόνο εάν
υπάρχει κάποια καλή προσφορά», ενώ την παλιά συνήθεια που τον ήθελε να
παραγγέλνει σε σχεδόν καθημερινή βάση φαγητό απ΄ έξω, την αφαίρεσε από
το πρόγραμμά του. «Τουλάχιστον ας μάθουμε να μαγειρεύουμε!», λέει.
Δεν είναι όμως μόνο ο Θανάσης που άρχισε να μειώνει τα έξοδά του, αλλά
και οι περισσότεροι Έλληνες, οι οποίοι άρχισαν τις περικοπές στη
διασκέδασή τους, τις αγορές προϊόντων πολυτελείας και μη, καθώς και
τις διακοπές τους. Στο συμπέρασμα αυτό κατέληξε η διαδικτυακή έρευνα που
πραγματοποίησε η εταιρεία μετρήσεων Νielsen- σε 54 χώρες- και αφορά το
δεύτερο εξάμηνο του 2009, εξετάζοντας τη στάση των καταναλωτών απέναντι
στην οικονομική κρίση. Πιο συγκεκριμένα, το 83% των Ελλήνων σταμάτησε
την εκτός σπιτιού διασκέδαση, το 79% ξοδεύει λιγότερα χρήματα για
καινούργια ρούχα, ενώ το 67% έκοψε το φαγητό απ΄ έξω. Περικοπές όμως
έκαναν οι Έλληνες και στις δαπάνες για τις διακοπές τους και τις μικρές αποδράσεις- σε
ποσοστό μάλιστα 63%- ενώ λίγο πιο κάτω στο 55% βρίσκονται οι περικοπές
στις δαπάνες των τηλεφωνικών συνομιλιών.
Το πάθημα θα γίνει μάθημα
«Έχω
περιορίσει τις εξόδους μου για να μειώσω τα έξοδά μου. Το βράδυ, εκεί
που έπινα δύο ποτά, τώρα πίνω ένα. Κι ενώ κάποτε έβγαινα τέσσερις με
πέντε φορές την εβδομάδα, πλέον βγαίνω το πολύ δύο. Με τους φίλους μου
προσπαθούμε να μαζευόμαστε περισσότερο σε σπίτια και στο δίλημμα DVD ή
σινεμά, θα προτιμήσω το πρώτο μιας και το κόστος του είναι πολύ
χαμηλότερο», λέει η Ακριβή Σωτηροπούλου, η οποία είναι άνεργη εδώ και
τρεις μήνες.
Με σύνεση και εγκράτεια ωστόσο, ευελπιστούν ότι θα
συνεχίσουν να ζουν οι Έλληνες μόλις βελτιωθούν οι οικονομικές συνθήκες
της χώρας. Όπως χαρακτηριστικά δείχνει η έρευνα της Νielsen, το 38%
των ερωτηθέντων θα συνεχίσει να απέχει από τα έτοιμα γεύματα, το 36%
να δαπανά πολλά χρήματα σε τηλεφωνήματα, το 24% θα συνεχίσει να ξοδεύει
λιγότερα χρήματα για καινούργια ρούχα και το 28% θα εξακολουθήσει να
αποφεύγει την εκτός σπιτιού διασκέδαση.
«Περιόρισα τις εξόδους μου»
Τη
λύση του DVD στο σπίτι κάποιου φίλου και περιορισμού των εξόδων έχει
επιλέξει και ο φοιτητής Κωνσταντίνος Τσεχρεκίδης. «Τους τελευταίους δύο
μήνες έχω αλλάξει αρκετά πράγματα στον τρόπο διασκέδασής μου. Το πιο
βασικό είναι ότι περιόρισα τις εξόδους μου και πλέον βγαίνω τρεις φορές
την εβδομάδα. Από αυτές περισσότερο πάω για καφέ και όχι για ποτό,
όπως έκανα παλιά σε καθημερινή βάση. Επιπλέον, προτιμώ να πάω με την
παρέα μου στο σπίτι κάποιου φίλου που μένει μόνος, να δούμε DVD και να
περάσουμε καλά, παρά να πάω σινεμά», λέει χαρακτηριστικά.
«Δουλεύουμε περισσότερο με θαμώνες»
«ΔΕΝ ΠΙΣΤΕΥΩ ότι
με την κρίση αλλάζουν οι συνήθειες του κόσμου αλλά, όπως παρατηρώ,
γίνεται περισσότερο επιλεκτικός. Ψάχνει να βρει εκείνο που δεν θα τον
απογοητεύσει σε επίπεδο αισθητικής, ποιότητας, τιμής και μουσικής»,
επισημαίνει ο κ. Σκουλικαράκης, εκτιμώντας ότι η κρίση θα χτυπήσει
εκείνα τα μαγαζιά που δεν σέβονται τον πελάτη. «Μπορώ να πω ότι σε
σχέση με τα προηγούμενα χρόνια ο κόσμος έχει μειωθεί. Ωστόσο η
κατανάλωση παραμένει ίδια. Αυτό εξηγείται από το γεγονός ότι κάποια
μαγαζιά δουλεύουμε περισσότερο με θαμώνες».
«Έχουμε αυξήσει τις παροχές»
«ΠΛΕΟΝ ο
κόσμος διασκεδάζει την Παρασκευή και το Σάββατο, και πολύ λιγότερο τις
καθημερινές. Γενικά απ΄ όσα ακούω, φαίνεται ότι στην αγορά υπάρχει μία
πτώση της τάξης του 30%. Προσωπικά όμως, θα έλεγα ότι είμαι
ευχαριστημένος αφού το μαγαζί μου παρουσιάζει μια σχετική αύξηση. Νομίζω
ότι όπως παλιότερα δεν δούλευαν όλοι, αλλά μόνο οι επαγγελματίες, το
ίδιο θα συμβεί και τώρα», λέει στα «ΝΕΑ» ο κ. Ορέστης Γκαζίκας και
συμπληρώνει: «Ο κόσμος, πλέον, κοιτάζει περισσότερα πράγματα πριν πάει
σε ένα μαγαζί. Γι΄ αυτό κι εμείς έχουμε αυξήσει τις παροχές, όχι όμως
και τις τιμές μας».
«Η κρίση δεν
έχει φτάσει στη νέα γενιά»
ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΟΜΩΣ κι
εκείνοι που, όπως χαρακτηριστικά λένε, «δεν έχουν νιώσει την κρίση
στην τσέπη τους». Πρόκειται για κάποιους νέους, φοιτητές ή
εργαζομένους, οι οποίοι είτε λόγω του ότι ζουν με τα χρήματα των
γονιών τους είτε γιατί δεν ήταν ποτέ σπάταλοι είτε επειδή δηλώνουν
δύσπιστοι και θεωρούν την κρίση «κατασκεύασμα» των μέσων ενημέρωσης
αδιαφορούν για την ύπαρξή της και δεν αλλάζουν καμία από τις συνήθειές
τους.
Μάρκος Αστιφίδης
21 ετών, φοιτητής
«Δεν έχω αλλάξει
τίποτα στη ζωή μου αφότου ξέσπασε η οικονομική κρίση και μπορώ να πω
ότι δεν με έχει αγγίξει καθόλου. Συνεχίζω και βγαίνω κανονικά, δηλαδή
επτά φορές την εβδομάδα».
Νατάσα
Μοσκόφογλου
22 ετών
«Δεν έχω μειώσει
καθόλου τα έξοδά μου και πιστεύω ότι η κρίση δεν έχει φτάσει στη νέα
γενιά και ούτε πρόκειται να φτάσει.
Δεν ήμουν ποτέ πολύ
εγκρατής, αλλά ούτε και πολυέξοδη. Δεν βγαίνω κάθε βράδυ, βγαίνω όσο
και πριν και σε καμία περίπτωση δεν μπορώ να πω ότι ζορίζομαι».
Βασίλης Πάτσης31 ετών,
ιδιωτικός υπάλληλος
«Δεν έχω περιορίσει
καμία από τις εξόδους μου, βγαίνω ακριβώς με τους ίδιους ρυθμούς και
επιλέγω κατά καιρούς ταξίδια στο εξωτερικόμιας και είναι φθηνότερο από
το εσωτερικό. Γενικά δεν έκανα ποτέ πολλές σπατάλες, οπότε στα ίδια
επίπεδα κινούμαι και τώρα», λέει ο Βασίλης Πάτσης και σημειώνει: «Από
τον εργασιακό μου χώρο παρατηρώ ότι υπάρχει μία σχετική κρίση, από την
άλλη σκέφτομαι ότι όλο αυτό είναι δημιούργημα των μέσων ενημέρωσης. Αυτά
με τρομοκρατούν κάποιες φορές, το καλοκαίρι είχαμε τη γρίπη των χοίρων,
αλλά δεν έπαθε κανείς κάτι. Τώρα που την ξέχασαν, μας φορτώνουν την
οικονομική κρίση».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου